There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

sobota 6. května 2017

Ve vzduchu

(Já ne. Já nohama bezpečně na zemi. V chaosu všedních dní, o kterých se napsat nic moc nedá, jsem ale dostala last-minute nabídku svezení na slet ultralightů v Tchořovicích. A jelikož mi létání připadá fascinující, nešlo jí nevyužít.)

Krom přehlídky ultralehkých letadel (utkvěl mi Rans Coyote a česká Fascination), která se sem sletěla, byl na letišti připravený zajímavý doprovodný program.
Začal něžně, povedeným vystoupením blatenských mažoretek, díky kterému jsem si značně upravila představu o mažoretkovém sportu, a pokračoval předvedením dvou modelů letadel, jednoho akrobatického, druhé byla replika německého letounu z druhé světové války. (Možná, ale jen možná to byl Fokker D.XXI.)
Létání modelů se neobešlo bez potíží. Akrobatický model (tam vážně netuším, o jaké letadlo mohlo jít) předvedl několik úžasných kousků, mimo jiné zavěšení nad ranvejí, kdy se letadlo drží ve svislé poloze více méně na stejném místě. Čili to, co žádné skutečné letadlo nedovede. Pak mu ale vynechal motor a nouzově přistál v trávníku. Historický model provedl pár přeletů, přiměl mě vzpomínat na válečné filmy, ale i jeho potkala stejná nesnáz, motor vypověděl službu a letadlo přistálo v trávě.
Jelikož oba nouzáky odnesly vrtule, přehlídka tím skončila.

Další atrakce byla už v reálném měřítku - v Tchořovicích se představil Z-37 Čmelák, československé práškovací letadlo. Úslužně několikrát pokropil ranvej vodou a názorně předvedl, v čem spočívala jeho přednost - dobré manévrovací schopnosti i v nízké rychlosti. Vážně, kdybych neviděla na vlastní oči, jak pomalu to letadlo letí a že letí nad ranvejí, kousek ode mě, přičetla bych to optickému klamu.

Vložila se policie s předvedením služebních psů - zejména si cením ukázky toho, že psy ta práce baví. Prvnímu pejskovi se ani nechtělo ukazovat základní poslušnost, jak si už chtěl jít kousnout do rukávu.

Akrobatický letec Martin Šonka předvedl při průletu nad ranvejí nožový let, kdy jsou křídla letadla kolmo k zemi, elegantně přistál a zahájil autogramiádu, zatímco jeho Extra 300 SR obdivovalo publikum.

Přilétly Zlíny Z-226 Trenér a Z-326 Trenér Master letecké skupiny Follow-me a předvedly létání ve formaci. Diamant, diagonála, let všech čtyř strojů nad sebou, radost pohledět. (A makačka odlétat, to se vsadím. Když si vezmu, jak těžce jsme trénovali držení řady v tanci...)

Hlavní bod programu - akrobatické vystoupení Martina Šonky. Fascinující. Neuvěřitelné. Místy hrůzu nahánějící. Takhle to řeknu - jakkoliv to bylo úchvatné, doufám, že už nikdy neuvidím, jak pilot hned po vzletu vede letadlo kolmo vzhůru, výš a výš, až se zdá, že to motor přestal dávat.

Ten pohled zřejmě některým letcům stačil ke spokojenosti, protože poté se na ranveji začala hemžit odlétající letadla. Rádiová komunikace byla v tu chvíli přesměrovaná do reproduktorů, o což byla situace zajímavější.

A pak ještě jedno vystoupení Follow-me. Letadla s šachovnicemi na nosech a ocasech v krásné souhře, barvy, které se v obratech zalesknou na slunci, mohla bych je sledovat ještě mnohem déle, protože to je přesně ta elegance, která se mi na létání líbí.

(Stále jsem si nepořídila foťák, takže když mě přepadlo nutkání fotit, spokojila jsem se s půjčeným a na některé záběry ho přenechala právoplatnému majiteli.)

Follow-me na letištní ploše (nalevo za žlutým Z-226 je vidět vysoká kabina Čmeláka)

Obdivovaná Extra 300 SR



Follow-me ve vzduchu

2 komentáře:

  1. Nedávno jsem taky viděla předváděčku služebního psa a toho figuranta mi bylo neuvěřitelně líto... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tomto případě jsem se rozhodla pevně věřit v ten jeho kousací rukáv :)

      Vymazat